W dniach 3–4 czerwca 2017 roku wybraliśmy się na kolejną wycieczkę integracyjną chóru Amici Canentes, tym razem do Płocka. W tym urokliwym mieście nad Wisłą spędziliśmy dwa dni pełne wrażeń.

Wyjechaliśmy w sobotę (03. 06) rano. Od razu po przyjeździe poszliśmy zwiedzić Muzeum Mazowieckie, gdzie zobaczyliśmy niezwykle ciekawe wnętrza mieszkań z epoki secesji – meble, porcelanę, srebra, obrazy, bibeloty, biżuterię itp. Duże wrażenie zrobił na nas wystawiony w innej części muzeum, w gablocie, złowiony w Wiśle w okolicach Płocka sum długości prawie trzech metrów.

Dwugodzinną przerwę wykorzystaliśmy na obiad, spacer główną ulicą Płocka, niektórzy nawet zdążyli zwiedzić tamtejsze ZOO.

O godzinie 15-ej zaczęło się prawdziwe zwiedzanie zabytków Płocka. Oprowadzał nas i opowiadał o nich zakochany w swoim mieście pan Michał. Kultura języka i wiedza naszego przewodnika wszystkim nam zaimponowały. W ciągu trzech godzin zdążyliśmy zobaczyć Bazylikę Katedralną wzniesioną w XII wieku, Zamek Książęcy z XIV w. z Wieżą Szlachecką, dawnym więzieniem dla szlachty, oraz Wieżą Zegarową z XIII w., Muzeum Diecezjalne z cennymi zabytkami, takimi jak Herma św. Zygmunta, gotyckie monstrancje czy kielich Konradowski. Następnie przeszliśmy ulicą Tumską, wytyczoną na początku XIX w. – głównym deptakiem miasta. To na tej ulicy mieści się Muzeum Mazowieckie, jedna z najstarszych placówek muzealnych w Polsce. Następnie nasz przewodnik pokazał nam stojącą przy ul. Małachowskiego „Małachowiankę”, najstarszą w Polsce szkołę średnią, założoną według tradycji w 1180 roku. Absolwentami tej szkoły byli m.in. Ignacy Mościcki – Prezydent II RP, Tadeusz Mazowiecki –pierwszy premier III RP, podróżnik Tony Halik oraz Jan Zumbach, dowódca legendarnego Dywizjonu 303. Na Starym Rynku, gdzie niegdyś stał gotycki ratusz, w latach dwudziestych XIX w. zbudowano Płocki Ratusz- siedzibę władz miejskich. W Płocku jest też dom, gdzie urodził się i mieszkał piewca Ziemi Mazowieckiej, Władysław Broniewski. W pobliżu, przy Placu Obrońców Warszawy, wzniesiono w 1972 monumentalny pomnik ku czci poety. Nie zdążyliśmy zobaczyć wielu innych ciekawych miejsc, takich jak np. Płocki Park Przemysłowo-Technologiczny. Od nieocenionego przewodnika dowiedzieliśmy się, że brzegi Wisły na wysokości Płocka łączą dwa mosty. Stary most, zabytkowy, drogowo-kolejowy z 1938, zburzony podczas II wojny światowej, zrekonstruowany w 1950, z najdłuższą w Europie kolorową iluminacją. Nowy – Most Solidarności, zbudowany w 2007, z dwoma pylonami (wys. 65 m.), do których podwieszono 5 przęseł, najdłuższe z nich o rozpiętości 375 m. Jest to najdłuższy na świecie most takiej konstrukcji, ma 1200 m. długości.

Po przyjeździe do hotelu, zakwaterowaniu i obiadokolacji, spotkaliśmy się przy wspólnym śpiewaniu i w ten sposób zakończyliśmy pierwszy dzień pobytu w Płocku.

Następnego dnia, w niedzielę, chór Amici Canentes wziął udział w mszy w płockiej Bazylice Katedralnej. Dyrygował nami Jerzy Sawicki. Wykonaliśmy Missa Brevis Piotra Tabakiernika, oraz pieśni - Bóg Wszechmogący, anonimowego kompozytora, Tak bowiem Bóg, Piotra Pałki. Po mszy w ramach krótkiego koncertu zaśpiewaliśmy A Clare Benediction, Johna Ruttera, dwa psalmy Mikołaja Gomółki – Kleszczmy rękoma i Nieście chwałę, piosenkę ludową Na polu wierzba, w oprac. P. Maszyńskiego, Życzenie Fryderyka Chopina, a na zakończenie melodię ludową Dysc, w oprac. Tadeusza Mayznera.

Po powrocie do hotelu zjedliśmy obiad i zamierzaliśmy jeszcze raz przespacerować się po mieście, ale przeszkodziła nam burza i ulewny deszcz. Ruszyliśmy więc w drogę powrotną do Warszawy z żalem żegnając gościnne, piękne miasto Płock. Myślę, że wycieczka ta na długo zapadnie nam w pamięć.